torsdag 27 oktober 2011

Klirr i studentbudgeten! 100 spänn rikare!

Har nu sålt en av dessa böcker som jag la ut på kursliteratur.se i förrgår!
Ibland har man tur!

Annonsen finns på http://www.kurslitteratur.se/Item/402515



- Posted using BlogPress from my iPhone

Plugg, plugg plugg!

Efter ett tidigt seminarium (som var det sista innan tentan nästa fredag) samt lunch var det dags att sätta sig ner med studierna igen!

Nu är det hårdplugg fram till nästa vecka som gäller!
Kanske kan jag ta en "vilodag" från studierna i helgen, för att kunna råplugga sen efter....
Det beror på hur det känns i morgon eftermiddag, om det känns som att något har fastnat!



- Posted using BlogPress from my iPhone

tisdag 25 oktober 2011

Plugg hos lina

Plugg hos lina
Sitter med individuella uppgiften och är förhoppningsvis klar snart!
Måste bara omformulera vissa meningar så att man förstår vad jag menar…
Det jobbiga är bara att författarna i böckerna skriver ”man” och sätter ihop ord på konstiga sätt som gör att jag inte hittar några bra synonymer!
Vi får inte skriva ”man” i våra texter eftersom det inte ser bra ut, men författare som vi läser av skriver det!

måndag 24 oktober 2011

Studie svacka!

Självklart måste man få ha en sådan eller?
Jag har försökt att inbilla mig att jag inte har en liten motivations svacka i och med studierna, men det har jag.

Sitter hos en klasskompis och skriver på en individuell uppgift som skall vara inne på onsdag om vi vill få den rättad till seminariet som är på en torsdag denna vecka ( i stället för på fredag, vilket innebär en dag mindre att skriva på).

Har diskuterat min studiesvacka med henne, hon verkar också ha en sådan. Det hela resulterade i att vi båda anmälde oss (som sen anmälan!) till två fristående kurser på GIH, två studier på halvfart, en på 15 HP och en på 7,5 HP…..

Kan skriva mer om dem sen om jag kommer in…..

fredag 21 oktober 2011

Dagens seminarium

Dagens seminarium Hade även denna vecka ett bra upplägg! ( ungefär som förra veckan förutom att det var ett annat ämne och att alla hade förberett sig med att skriva individuellt)
Vi blev indelade i grupper och fick först sitta i grupperna och diskutera vad vi skulle skriva in på tavlan under olika rubriker som vi också blev tilldelade. Sedan fick varje grupp gå upp och skriva på tavlan och sedan resonerade hela seminariegrupopen om det fanns något mer att tillägga. Fick på detta sätt mer användbar information som kan användas inför tentan och tentapluggandet!


- Posted using BlogPress from my iPhone

tisdag 18 oktober 2011

Pluggdag

Sitter och läser om tillit och den dumme svensken....
Efter allt läsande ska vi enskilt försöka besvara 3 frågor....
Men då gäller det ju först att man läst det mesta och i alla fall hittat svaren....


- Posted using BlogPress from my iPhone

måndag 17 oktober 2011

Sitter på föreläsning där föreläAren är väldigt allmänbildad och pedagogisk, problemet är bara att vissa av de kapitel som han föreläser om är inte de kapitel som vi ska läsa till denna veckas seminarium och uppgift.
Det känns som man då kunde varit hemma och läst i stället.
Det är intressant men det känns som om tiden rinner iväg!


- Posted using BlogPress from my iPhone

söndag 16 oktober 2011

Har precis tagit mig igenom Hässelby loppet! Nu ska jag vila från både pluggandet och träningen nu börjar söndags friden!


- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Veckans andra utmaning:

fredag 14 oktober 2011

Dagens seminarium:

Har nu hunnit landa lite efter dagens tidiga seminarium (som varade mellan 8.00-10.00!).
Det var ett jättebra upplägg på seminariet.
Vi fick gå fram till tavlan och skriva in de tre olika klassikernas, (T.H. Marshall, R.M. Titmuss samt Esping- Andersen) centrala begrepp, bidrag som de olika klassikerna har gett samt välfärdsstatens roll, dvs hur de tre klassikerna har sett på välfärdsstatens roll….
Alla grupper fick vara med och kommentera om det var något som saknades i respektive ruta.
Efter det gjordes en tidsaxel på Vad som har hänt med den svenska modellen sedan 1990-talet.
Detta var jättelärorikt och bra att ha med sig inför inläsningsveckan (till tentan).

torsdag 13 oktober 2011

Fick en inspirerande bok av pappa igår då han hade varit på socionom- dagarna.
Boken heter "Handbok i motiverande samtal -MI, Teori, praktik och implementering, av Carl Åke Farbring.
Bokens ämne är för mig inte obekant. Vi läste en kurs om motiverande samtal förra terminen vilket jag verkligen gillade och tyckte var intressant! Denna bok kan säkert komma till väldigt mycket användning!
Den ser väldigt tjock och jobbig ut men den är fylld av små rubriker och små tips!
Samtidigt finns det mycket omfattande text om man vill fördjupa sig i någonting.


- Posted using BlogPress from my iPhone
Grupparbetet som vi satt med idag är fortfarande inte avslutat, vi har fastnat lite på den andra frågan. Fastän två utav oss i gruppen har gjort egna tolkningar på frågan känns texten helt fel! Kanske beror det på att jag själv var en av dem som besvarade fråga sist, kanske beror det på att det varit en lång dag. Eller så beror det på att texten blir för lång och i stället för att korta ner den vill jag bara slänga bort den! Med andra ord, jag är självkritisk! Men samtidigt ambivalent, är det bara jag som tycker så här eller har jag rätt? Måste sova nu så jag kan vakna om några timmar och läsa med nya "glasögon". Verkligen ta till mig texten och se vad som ska bort och vad som fattas! Jag hoppas på det i alla fall!


- Posted using BlogPress from my iPhone

tisdag 11 oktober 2011

Denna veckas utmaning….

Det blir att hinna läsa all kurslitteratur som verkar lite mycket att ta in, samt att skriva i grupp, 2 sidor utifrån några frågor som vi fått av kursansvarige.
Har suttit hela dagen och läst en avhandling på datorn.
Sjukt jobbigt!
Men så går det om man är lat och inte köper eller lånar i tid. Som tur var lades avhandlingen upp på kurswebben….
Här kommer beskrivningen på uppgiften:
Vecka 2 Socialpolitik och välfärdsstat
Vi börjar veckan med en föreläsning kring den socialpolitiska teoribildningen och olika typer av välfärdsmodeller med fokus på Sverige. På fredag hålls seminarierna och då ska ni diskutera utifrån frågor som ni tillsammans med arbetsgrupperna förberett inför seminariet (minst 2 frågor per grupp). Frågorna ska beröra denna veckas kurslitteratur och ska problematisera litteraturen. Inlämningsuppgiften till denna vecka skrivs i grupp och ska omfatta 2-3 A4 sidor. Den ska lämnas in torsdagen 13/10 kl 10.00 och utgå ifrån frågorna:
• Redogör för centrala teman i de tre klassiska tänkares teorier kring välfärdsstat och socialpolitik.
• Vilka konsekvenser har de klassiska teorierna haft för utformningen av socialpolitiken?
• Vad har hänt med den svenska modellen sedan 1990-talet enligt Hajighasemi?

Litteratur:
Johansson, H. (2008). Socialpolitiska klassiker. Malmö: Liber, Kapitel 1, 3, 4, 7, 9, 12 (=100s.)
Hajighasemi, A. (2004). The Transformation of the Swedish Welfare System: Fact or Fiction? Södertörn Academic studies 22. Kapitel 3, 4, 5, 6, 7. (=180s.)

fredag 7 oktober 2011

Inspirerande seminarium

Dagens seminarium gick bra, som vanligt. Det blev väldigt mycket diskussion om välfärdsstaten som man kunde hänga med i! Jag är väldigt lättad över det och att jag själv hann flika in med en synpunkt!

Nu ska jag jobba på en förskola
Innan jag kopplar av för idag!

- Posted using BlogPress from my iPhone

onsdag 5 oktober 2011

Mission completed!

Vi satt i stan och gjorde grupparbete idag, vi hade i alla fall med oss den ena boken och bestämde oss för att en i gruppen skulle ta daglån i skolan på den andra boken i morgon och komplettera med den.
I morgon klockan 13.00 skall det skickas iväg till seminarieledaren...
På fredag klockan 8 är alltså det första seminariet och jag hoppas verkligen att jag kommer kunna hänga med i alla resonemang som förs trotts att jag inte läst den andra boken.

Blir så irriterad på skolan bibliotek som oftast inte har de rätta upplagorna av kurslitteraturen!
Det har varit svårare än vanligt att hitta kursböcker på detta moment, vilket gör mig lite stressad då det kommer att krävas att man har alla böcker inför sista veckan på momentet. Inläsningsvecka av kurslitteraturen…

Kursen som jag läser nu heter Socialpolitikens ekonomi och legitimitet.
Här är kursbeskrivningen för er som är jätte intresserade av en sådan:
”Under denna kurs ska ni bekanta er med frågor om makt, ojämlikhet, fria val och systemtillit ur ett välfärdsstatligt perspektiv. Vi ska titta på den svenska socialpolitiken och välfärdsstaten med fokus på ekonomi. Varje vecka behandlar vi ett tema på föreläsningar och seminarier som ni fortlöpande förväntas skriva kortare arbeten om (både i grupp och individuellt). Kursen avslutas med en salstentamen. ”

Dagens utmaning

Dagens första utmaning är att hitta något vettigt att äta till frukost...

Dagens riktiga utmaning blir att få ihop 2 A4-sidor då vi inte har all kurslitteratur. Vi har nämligen en bok som är av en tidigare utgåva som saknar 2 kapitel. Vi får helt enkelt göra det bästa av situationen och läsa de två sista kapitlen senare (inför tentan som vi ska ha på detta moment).


- Posted using BlogPress from my iPhone

måndag 3 oktober 2011

Ett intressant samtalsämne som gav nya perspektiv...

Jabbade på boendet i helgen och började prata med en ordinarie personal om vikten av att barnen lär sig tycka om fria aktiviteter som tex att gunga. Jag ifrågasatte varför barnen var tvungna att socialiseras in i det som är normalt för ett barn att gilla.
Varför ska man socialiseras in i normsamhället?
Hon berättade att även hon hade ifrågasatt det tidigare men att man kan se det från det andra perspektivet att det lätt blir att man stigmatiserar de individer då man inte socialiserar de.
Det handlar inte så mycket om vilka normer vi har satt upp i samhället utan att individer ska få en rikare fritid, mer valmöjligheter, fler saker de tycker om att göra, fler saker att välja mellan.

Det som till en början handlade om att lära sig gunga, har nu fått en helt annan innebörd med fler perspektiv att se till, att lära sig gunga kan handla om att man tycker att det är obehagligt då man har dåligt balanssinne och har svårt att se nivå skillnader….

Då kan det handla om att träna sitt balanssinne och sättet att utforska nivåskillnader. Genom att upptäcka olika individers egenskaper kan man arbeta fram metoder som fungerar för dessa att utvecklas i vardagen.
Man får helt enkelt börja med små medel, små steg som gör det enklare att uppskatta olika saker i vardagen….